OSIRIS-REx je sonda americké NASA, která se do vesmíru vydala 8. září roku 2016 pod aerodynamickým krytem rakety Atlas V.  Sonda měla za cíl dostat se k cílové planetce 101 955 Bennu, prozkoumat ji, odebrat u ní vzorky a dopravit je zpět na Zemi. 3. prosince 2018 se sonda ocitla 19 km od planetky. V blízkosti asteroidu sonda strávila přibližně 505 dní, během kterých se snažila o cílovém tělese zjistit co nejvíce. Samotný odběr vzorků proběhl dne 20. října roku 2020. Sonda následně strávila u planetky ještě několik dalších měsíců, než se v dubnu roku 2021 vydala na zpáteční cestu. Dnes v odpoledních hodinách bylo naplánováno přistání pouzdra se vzorky asteroidu na Zemi. A právě u příležitosti návratu vzorků si pro vás Hvězdárna a Planetárium Brno připravila přímý přenos této události. Komentářem nás celou dobu provázeli pan ředitel, Mgr. Jiří Dušek PhD., redaktor českého rozhlasu Brno, pan Jiří Kokmotos, šéfredaktor serveru kosmonautix.cz pan Dušan Majer a Ing. Tomáš Přibyl, kurátor letectví a kosmonautiky Technického muzea v Brně. Pro ty, kteří celou událost nestihli, jako například já, je samozřejmě k dispozici i záznam celé události.

2 komentářů ke článku “Jiří Dušek, Jiří Kokmotos, Dušan Majer a Tomáš Přibyl – Návrat OSIRIS-REx od planetky Bennu | ŽIVĚ (24.9.2023)”

1. Václav napsal:

Dobrý den,

už jsem se chtěl vyjádřit dříve, ale toto byla poslední zarážka. Abych se moc nešířil, tak nabízím dvě menu a prosím se jasně vyjádřit, kam kosmonautix směřuje–

-veselá talk show v pozadí kolorovaná nějakými technickým informacemi
    -informační portál přinášející info z kosmonautiky

Přenos z přistání Osirix byla jasně poslední verze. Odpovězte si, zda diváky více zajímá, kde máte manželky nebo vytažení padáku sondy. Pár ješitných mužů skákajících si do řeči mimo souvislost minulých diksusí. I se na to dikutující na kraji stolu jasně a marně upozornit.

Četl jsem diskusi o tom, proč kosmonautix ubývají desítky procent lidí. Prostě budete informační server a nebo po dvousté budete pozdravovat své kamarády připojené na přenos. To si fakt neuvědomujete, koho to zajímá?

Přešel jsem na přenosy, kdy Nasa, Roskosmos… uvvádějí jen technické údaje a je to fakt intenzivnší.

Václav Vilímek

• Dušan Majer napsal:

Hezký den,
      unikla vám jedna zásadní věc. Přímý přenos z přistání pouzdra sondy OSIRIS-REx není vysílání kosmonautixu. Jednalo se o akci Hvězdárny a planetária Brno – ostatně vysílalo se na jejich YouTube a je tam i záznam. Své připomínky ke kvalitě přenosu tedy můžete směřovat nikoliv na kosmonautix, který o přenosu informoval, ale na brněnskou hvězdárnu. Já a Tomáš Přibyl jsme tam byli do jejich přenosu pozváni jako hosté – stejně jako nás zvou do svého vysílání třeba Český rozhlas nebo Česká televize.
      P.S. Odlehčené informace se řešily pouze v době, kdy se v reálu nic mimořádně důležitého nedělo. Myslím, že jsme pokryli všechny důležité informace včetně technických údajů.
      P.P.S. V našich přenosech nezdravím kamarády, ale kolegy. Kamarádů v přenosu mám taky dost, ale pokud netvoří pro kosmonautix, nezdravím je. Ten pozdrav je mou odměnou těm lidem za to, že se ve svém volném čase věnují tvorbě článků či příspěvků na sociálních sítích. Mnoho lidí stále žije v mylné představě, že Kosmonautix jsem jen já. Není tomu tak a nikdy tomu tak nebylo. To, že budu lidem připomínat, kolik lidí se o chod našeho webu stará, jim snad názorně ukáže, že naše tvorba je týmová práce.
      P.P.P.S Neexistuje nic, co by se líbilo všem. My se snažíme tvořit nejlépe, jak umíme – to samé platí i pro kolegy z brněnské hvězdárny, kteří mají na svědomí tento přímý přenos. Nelíbí se vám to? Respektuji váš názor, ale naopak máme nemálo opačných názorů, kdy se lidem tato forma naopak líbí. Jak se říká – sto lidí, sto chutí.