Ivan Bella – o svojej misii (23.05.2019) První slovenský kosmonaut popisuje přípravu na kosmický let a pak cestu do vesmíru z kosmodromu Bajkonur

Přelom září a října jsme se v našem pravidelném seriálu rozhodli věnovat kosmonautům. V pondělí jsme si představili prvního československého kosmonauta a dnes bych Vás rád seznámil s prvním kosmonautem Slovenské Republiky. Dnešní vyprávění považuji za poměrně unikátní, plukovník Ing. Ivan Bella zde dosti podrobně popisuje, jak probíhala příprava na jeho vesmírnou cestu, cesta samotná a nezapomene samozřejmě zmínit i svůj pobyt na orbitální dráze. O všem hovoří detailně a když je potřeba, nezaváhá použít i ruce či okolní předměty. Ing. Ivan Bella se narodil v roce 1964 v Dolné Lehotě. Mezi léty 1979-83 navštěvoval gymnázium v Banské Bystrici a poté až do roku 1987 studoval na Vysoké vojenské škole v Košicích. Od roku 1983 je pilotem, později se stal i pilotem stíhacích letadel. Létal na strojích Mig-21 a Su-22. Od roku 1993 sloužil na 33. letecké základně stíhacích a bombardovacích letadel v Malackách. V roce 1997 bylo oznámeno, že Slovensko odepíše 20 milionů dolarů ruského dluhu za osmidenní pobyt svého občana na kosmické stanici Mir. Byl zahájen velký výběr potenciálních kandidátů a v únoru 1998 dorazilo do Moskvy kvarteto vojenských pilotů ve složení Michal Fulier, Ivan Bella, Miroslav Grošaft a Martin Babjak. Z těchto čtyř kandidátů se do nejužšího výběru dostali dva Michal Fulier a Ivan Bella. který se nakonec stal tím, kdo zavítá na několik dní na orbitální stanici Mir. Do vesmíru se vypravil 20. února 1999 na palubě lodi Sojuz TM-29 spolu se svým velitelem Viktorem Afanasjevem a  Jean-Pierre Haignerém. Stal se tak celkově 385. člověkem, který se dostal do vesmíru. Strávil v něm necelých 8 dní. V dalších letech pracoval jako vojenský přidělenec na velvyslanectví Slovenska v Moskvě a později v Kyjevě. Je po něm pojmenovaná planetka (22901) Ivanbella.

V dnešních bonusech bych vám rád nabídnul 85. díl seriálu Svět nad planetou z pera Ondry Šamárka, který podrobně vypráví o průběhu mise Ivana Belly. Na prvního slovenského kosmonauta i se můžete podívat i v televizním portrétu.