Tomáš Přibyl – Cesta na Měsíc, která se nepovedla (18.9.2020)

Dnes sem se rozhodl pokračovat v nastoleném tématu, kterým je průzkum Měsíce. Ale začněme od začátku. V říjnu roku 1957 odstartovala do vesmíru sonda Sputnik 1 a Američané byli otřeseni. To však nebylo jediné prvenství Sovětského Svazu v nově vyhlášených závodem o vesmírná prvenství. O měsíc později už se na palubě sondy Sputnik-2 do vesmíru vydal první živý tvor. Následně se rozhořel opravdu úporný závod o vyslání prvního člověka do vesmíru. Ten jak známo v dubnu 1961 vyhráli opět Sověti, když se na palubě Vostoku-1 vydal do vesmíru Jurij Gagarin. Americkou odezvou na tyto sovětská prvenství byl projev prezidenta Johna Kennedyho, který vyhlásil, že by se Američané měli dostat na povrch Měsíce do konce dekády. A Sověti sbírali prvenství dál, první vícemístná loď světa, první výstup do volného prostoru a další. Američané se mezitím vrhli na realizaci Kennedyho plánu. Sověti se této Kennedyho výzvy chopili až o několik let později, kdy své nápady a vize začal realizovat geniální sovětský konstruktér Sergej Koroljov i šéfové dalších konstrukčních kanceláří. Jejich program byl smělý a byl i poměrně zajímavý. V dnešní přednášce nám jej zkusí představit redaktor serveru kosmonautix, pan Ing. Tomáš Přibyl, kurátor letectví a kosmonautiky Technického muzea v Brně. Přednáška byla přednesena na půdě Muzea Vysočiny v Jihlavě.

K dnešní přednášce bych vám chtěl nabídnout i menší bonus. Na youtube existuje jeden poměrně hezký dokument o sovětských motorech NK-33, které byly plánovány a vyvíjeny pro raketu N-1. Své uplatnění však našly až o řadu desetiletí později, když slouží jako hlavní pohonná jednotka rakety Sojuz 2-1V a v upravené podobě jako AJ-26 poháněly raketu Antares 110.


Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

2 komentářů ke článku “Tomáš Přibyl – Cesta na Měsíc, která se nepovedla (18.9.2020)”

  1. Michal Andrej napsal:

    Super prednáška. Škoda že vypadol mikrofón a ja som sa nedozvedel, prečo na motor NK-15 nedal naštartovať viackrát.

    • Jiří Hadač napsal:

      Pokud se nepletu, šlo o pyrotechnické otevírání ventilů, což je z principu na jedno použití.

Zanechte komentář